Monday, February 20, 2012

Cubit paha kiri,paha kanan terasa?

Sesakit mana pun hati kita bila ada orang calarkan,
percayalah,
lagi sakit sebenanrnya bila kita dapat tahu hati ahli keluarga kita yang dicalarkan.

Tercabar macam mana pun kita bila maruah kita ada orang perlekehkan,
tercabar lagi bila maruah ahli keluarga kita diperlekehkan!

Cubit paha kiri,
paha kanan bukan setakat terasa,
boleh remuk hancur tulang jadinya.

Kalau mereka,
ahli keluarga aku,
masih kecil,
masih minor,
mesti aku bela nasib satu per satu macam seorang abang membela nasib adiknya yang sedang lembik dihanyak pembuli!

Tapi semua sudah dewasa,
masalah pun,
masalah-masalah orang dewasa.
Aku yang masih belum cukup dewasa,
hanya mampu berkongsi rasa sakit dari jauh.

Betapa kucar kacirnya jiwa dan emosi mereka sekarang,
aku harap,
benar-benar harap,
semuanya sekejap.
Sebab aku tak tahan hidup dalam kacau bilau jiwa,
bila aku tahu keluarga aku tidak setenang dan sebahagia selalu.

1 comment: